„Król i Caryca”. Teatr Klasyki Polskiej zaprasza na spektakl w reżyserii Jerzego Zelnika, który powstał na podstawie wyboru korespondencji carycy Katarzyny i króla Stanisława Augusta.
Teatr Klasyki Polskiej „Król i Caryca” – więcej informacji
Romans ostatniego polskiego króla z carycą Katarzyną Wielką nie był tajemnicą. To właśnie rosyjskiej władczyni monarcha zawdzięczał objęcie tronu w Warszawie. Teatr Klasyki Polskiej zaprasza na spektakl „Król i caryca” w reżyserii Jerzego Zelnika, który powstał na podstawie wyboru korespondencji carycy Katarzyny i króla Stanisława Augusta.
W 1755 roku przybył do Petersburga sekretarz angielskiego posła, młody polski arystokrata, Stanisław Antoni Poniatowski. Zwrócił na siebie uwagę Katarzyny, sam tracąc dla niej głowę. Jej mąż, Piotr, odkrył romans. Zareagował gniewem, ale szybko go opanował. Sam zresztą miał na koncie pozamałżeńskie związki. Pobłogosławił więc szczęściu kochanków. W lipcu 1762 roku przyszło mu umrzeć. Na polecenie żony zresztą, która kazała go zamordować. Dwa lata później, już jako caryca, Katarzyna czyni Stanisława Poniatowskiego władcą Polski. Po kolejnych trzydziestu jeden latach pozbawia go natomiast nie tyle tronu, co królestwa, doprowadzając do trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej.
Twórcy ukażą psychologiczny i emocjonalny portret króla i carycy – byłych kochanków, którzy pod płaszczykiem utrzymywanych ciągle siostrzano-braterskich relacji, prowadzą dyplomatyczną wojnę o sprzeczne narodowe dążenia i cele.
Echu dawnej namiętności zdarza się jeszcze niekiedy wybrzmiewać między wierszami listów obojga władców. To jednak brutalny, niekierujący się żadnym sentymentem, polityczny interes jest właściwą treścią tej korespondencji. Dlatego stanowi ona niezwykły materiał dla aktorów. W spektaklu Teatru Klasyki Polskiej wydobędą oni całą złożoność stosunków łączących Stanisława Augusta z Katarzyną II, a układających się w dramatyczny splot tęsknoty, nadziei, strachu, pogardy i chłodnej kalkulacji. „Król i caryca” odsłoni kulisy wydarzeń, które doprowadziły do zniknięcia Rzeczypospolitej z mapy Europy na ponad sto dwadzieścia lat.
OBSADA:
Halina Rowicka Caryca
Jerzy Zelnik Król
Stefan Kiniorski Skrzypek
Reżyseria: Jerzy Zelnik
Opieka artystyczna: Maciej Wojtyszko
Scenariusz: Halina Rowicka
Scenografia i kostiumy: Anna Czyż
Muzyka: Mikołaj Hertel
Reżyseria światła: Marcin Jaczkowski
Charakteryzacja: Anna Czyżykiewicz
Inspicjentka: Barbara Ojrzeńska
Produkcja: Monika Siereńska, Natalia Przyborek
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
„Zemsta” – obok „Ślubów panieńskich” – najsłynniejsza komedia Aleksandra Fredry od niemal 200 lat żyje w świadomości wielu pokoleń Polaków. Krytycy pisali, że jest jakby „polonezem granym dźwiękiem słów” i wszyscy zgadzali się co do jednego – to najbardziej polska komedia Fredry.
Sąsiedzki spór Cześnika i Rejenta staje się podstawą do przedstawienia ludzkich przywar, wyśmiania małostkowości, ale i okazją do przypomnienia, dlaczego na końcu to właśnie zgoda zbuduje na nowo to, co nienawiść zniszczyła. Jak to w komedii bywa, tak i w „Zemście” nie mogło zabraknąć miłosnej intrygi wymierzonej w młodych zakochanych i knuć tzw. średniego pokolenia, czyli prześmiesznego Papkina i apetycznej Podstoliny.
Osobnym motywem jest zamek, na którym dzieje się akcja komedii. Będąc współbohaterem dzieła, wpisuje się w motyw preromantycznej powieści gotyckiej, gdzie właśnie spór o zamek staje się sprężyną nadającą ruch postaciom. Geneza tego motywu sięga roku 1764, kiedy angielski pisarz Horacy Walpole wydaje „Zamek w Otranto” znany zapewne Fredrze.
W analizach „Zemsty” zalicza się też Fredrę do kontynuatorów polskiego oświecenia, nie można jednak jednoznacznie (jak to często bywało) uznać go za naśladowcę Moliera w twórczości komediowej. Fredro ma swój niepowtarzany, polski styl, który tak nas uwiera i tak nas śmieszy w „Zemście”.
Styl ten jest najwyższą próbą komedii. I właśnie z tak zacnego tworzywa poetyckiego utkał Fredro komedię, o której wstyd zapomnieć. I warto ją sobie przypomnieć, zwłaszcza gdy w wierności literze tekstu i szacunku do słowa możemy – dzięki wyjątkowej inscenizacji Teatru Klasyki Polskiej – przenieść się do zamku Kamieniec, by samemu przekonać się, dlaczego tak chętnie budujemy mury między nami i co się stanie, gdy w świecie, w którym zgoda jest podobno niemożliwa, na chwilę zapanuje święty spokój.
Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba!
Odwieczne spory o wszystko i o nic Cześnika z Rejentem, niewinna miłość Klary i Wacława wypróbowana w ogniu intrygi, mało zalotne, ale prześmieszne zaloty Papkina i matrymonialne plany wdowy Podstoliny – jednym słowem ZEMSTA!
Królowa wśród komedii, perełka Aleksandra Fredry wraca na sceny Teatru Klasyki Polskiej w niezmiennie doborowej obsadzie i w oczekiwaniu na stęsknionych widzów 😉
Reżyseria: Michał Chorosiński
Scenografia/kostiumy: Barbara Wesołowska-Kowalska
Muzyka: Marcin Pospieszalski
Kwartet dęty drewniany Teatru Klasyki Polskiej (flet, obój, klarnet, fagot)
Cześnik Raptusiewicz – Jarosław Gajewski
Klara – Marta Dylewska
Rejent Milczek – Dariusz Kowalski
Wacław – Ksawery Szlenkier
Podstolina – Maja Hirsch / Joanna Kwiatkowska-Zduń
Papkin – Tomasz Drabek
Dyndalski – Leszek Zduń
Śmigalski – Paweł Lipnicki
Mularz – Henryk Gołębiewski
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
„Niemyte dusze / Narkotyki” w reżyserii Anny Kękuś – spektakl, który prowokuje, intryguje i wciąga widza w nieznane rejony ludzkiej psychiki. Oparty na tekstach Stanisława Ignacego Witkiewicza, mistrza słowa, metafory, absurdu i groteski zabiera nas w niepokojącą podróż przez meandry świadomości, kształtowanej przez wpływ substancji odurzających. W roli Każdego zobaczymy Sebastiana Fabijańskiego.
PONIEWAŻ tak zwaną „swobodną twórczością” (…) nic dla społeczeństwa i narodu zrobić nie mogłem, postanowiłem, po szeregu eksperymentów, zwierzyć się ogółowi z moich poglądów na narkotyki, (…) w celu choćby małego wspomożenia dobrych potęg w walce z temi najstraszniejszemi, poza wojną, nędzą i chorobami, wrogami ludzkości („Narkotyki”, Stanisław Ignacy Witkiewicz)
Witkacy – nie tylko genialny obserwator rzeczywistości, ale również przenikliwy komentator kondycji człowieka i cywilizacji. Spektakl „Niemyte dusze / Narkotyki” to nie tylko zwykła relacja z eksperymentów z narkotykami. Witkacy, poprzez swoją przenikliwość i literacki kunszt, kreśli obraz człowieka zagubionego w świecie iluzji, gdzie granice między rzeczywistością a halucynacją stają się płynne. Monodram Anny Kękuś to również swoista medytacja nad naturą świadomości, nad ludzką skłonnością do ucieczki przed bólem istnienia oraz nad przerażającą siłą, jaką mogą wyzwolić w człowieku środki odurzające. Znajdziemy w nim również ślady ironii i gorzkiego humoru, które stają się sposobem na zrozumienie tragizmu i absurdu ludzkiej egzystencji.
Od lat pozostaję pod wrażeniem trafności głosu Witkacego wobec kondycji człowieka jemu współczesnego. Odczytanie tekstów (m. in. eseje ze zbioru „Narkotyki”, „Niemyte dusze”) dzisiaj wybrzmiewa zadziwiająco aktualnie. Dla mnie, jako twórcy, opowiadanie o dojmujących aspektach naszego funkcjonowania tu i teraz poprzez znakomite utwory palące ironią, sarkazmem, szatańskością, a znajdujące kontekst w teraźniejszości, to artystyczne wyzwanie – mówi reżyser Anna Kękuś.
W roli Każdego zobaczymy aktora młodego pokolenia Sebastiana Fabijańskiego, który poprzez monodram stworzy fuzję aktorstwa i muzyki. Jego kreacja będzie intensywnym studium wewnętrznej dezintegracji protagonisty, który w poszukiwaniu szczęścia przechodzi przez proces autodestrukcji, by odnaleźć katharsis i wewnętrzną równowagę. Spektakl ukazuje drogę bohatera od zagubienia w banalności codziennego życia do odkrycia sensu istnienia, który można odnaleźć nie tylko w sztuce, ale także w rytuałach codzienności i pozornie najbłahszych aspektach życia. Forma sceniczna monodramu uwypukla teksty Witkacego w kontekście kryzysu egzystencjalnego współczesnego człowieka.
Czas trwania: 55′
Spektakl dla widzów od 12 roku życia.
Bilety do nabycia na stronie internetowej : https://biletyna.pl/spektakl/Teatr-Klasyki-Polskiej/Rzeszow?srsltid=AfmBOoqxsJeE5QltLeDzam-L7trWZo73zkiDxwIiCziM0gE6yT3bfaP2